Forstå forudsætningerne for de enkelte institutioners budgetter, økonomistyring og budgetplanlægning. For offentligt ansat TR.
Kursets hensigt er at skærpe TR’s forståelse for de bagvedliggende forudsætninger for de enkelte institutioners budgetter, økonomistyring og budgetplanlægning med fokus på de økonomiske rammer for TR’s arbejde. Det gælder bl.a. i forhold til de lokale lønforhandlinger og diskussioner om fx midler til kompetenceudvikling. Herudover bliver du som TR bedre klædt på til de generelle drøftelser i SU/MED.
Kurset henvender sig primært til de tillidsrepræsentanter, der har gennemgået kurset ”Introduktion til TR-arbejdet” i Akademikernes basisuddannelse, og det bygger videre på de budgetmæssige aspekter i kurserne ”TR – et spørgsmål om indflydelse” og ”TR’s rolle i lønsystemet”.
Efter kurset vil du som TR være styrket til at indgå i dialog med ledelsen om din institutions budgetmæssige forhold, herunder de økonomiske rammer for TR’s arbejde. Således
klæder kurset dig bedre på til at varetage rollen som TR, både når det gælder lønforhandlinger og som SU/MEDmedlem.
Deltagelse i kurset vil:
Kurset henvender sig primært til de TR, der skal deltage i lønforhandlinger med ledelsen. Undervisningen vil foregå dels via gennemgang af de basale regler for fastlæggelse af institutionernes budgetter, herunder sondringen mellem budgettet til hhv. lønudgifter og til øvrige driftsudgifter. Dels via fokus på centrale tidspunkter for bl.a. budgetplanlægningen med henblik på indflydelse. Endvidere vil der være erfaringsudveksling mellem deltagerne.
Max deltagerantal: 20
Varighed: 2 dage
Tilmeldingsfrist: 24. januar 2025
Tilmeld dig ved at udfylde Tilmeldingsblanket_TR_2025 og send det til faod@faod.dk inden tilmeldingsfristen.
Se hele AC’s kursuskatalog for 2025 her.